JayBosS JayBosS JayBosS JayBosS JayBosS JayBosS JayBosS JayBosS

  • KITA HANYA MAMPU MERANCANG SEBAIK MUNGKIN * KETENTUAN MILIK YANG MAHA ESA * KITA LAHIR UNTUK BERTAKBIR BUKAN UNTUK MELAWAN TAQDIR
  • MANUSIA AKAN TERUS BERUSAHA * BERUSAHA * SEHINGGA PENGHUJUNG USIANYA *
  • ISLAM TIDAK PERNAH BERUBAH * PERUBAHAN KEPADA UMATNYA SAHAJA *
  • Semalam * Hari Ini * Esok * Dulu * Kini * Selama lamanya*

Monday, October 18, 2010

BAHASA JIWA BANGSA

BAHASA INGGERIS ADALAH BAHASA DUNIA. 
BAHASA IBUNDA ADALAH BAHASA DALAM RUMAHTANGGA. 
BAHASA MELAYU KEBANGSAAN ADALAH BAHASA MALAYSIA.
BAHASA MENUNJUKAN BANGSA.

Sebenarnya aku paling benci apabila disuruh mempelajari 'English Langguage'. Tidak tahu mengapa. Mungkin kerana bahasa penjajah. Dari ejaan, membunyikan, menyebutkan, menuturkatakan hinggalah berkomunikasi dengan sesiapa sahaja. Benci. Menyampah. Sakit hati. Seribu satu hikayat 'bodoh sombong'. Memang memperbodohkan aku untuk menguasai bahasa inggeris. Bukan kesombongan sebagai anak melayu tetapi lantaran aku dilahirkan sebagai orang melayu. Lidah resminya, makan ubi kayu, ikan masin dan sambal belacan. Kentang dan keju, agak jarang dimasak untuk dimakan sebagai makanan harian. Kentang kebiasaannya, untuk dimasak campuran kari ayam atau daging, masakan sup, masak lodeh dan sambal goreng. Majlis kenduri kendara dan sudah tentunya Hari Raya. Kebarangkaliannya hanya sepuluh kali dalam setahun untuk menikmati juadah yang ada kentang. Keju? Wow! Binatang apa itu? Roll Royce ke? Erk...eleh! Lembu punya susu sapi punya nama rupanya. Makan memang Cow! Cow! Cow! Terus cakap 'Mat Saleh'.

Namun harapan tinggal impian jua.....  Teramat sukar untuk menjadi kenyataan. Kalau boleh aku ingin menguasai semua bahasa di dunia ini.

Walau apa pun terjadi, aku hanya tahu berbahasa melayu dan dari itu biarlah bumi yang bertuah ini menjadi tempat persinggahan yang terakhir.....

SEMALAM

Sebenarnya cerita diatas adalah sekelumit cerita sewaktu aku kanak kanak dahulu. Zaman itu sememangnya agak muram sebagaimana tanpa elektrik pada hari ini. Sebab itu TNB berusaha 'keras' untuk menaikkan taarif kadar bayarannya bukan perkhidmatannya. Nasib baik GLC kalau KLCC dah cabut lari penghuninya. Adik beradik aku sepuluh orang. Pukul sembilan malam, sudah masuk tidur. Malam Jumaat agak lewat, ada bacaan Surah Yaasin. Sebab tu, anak zaman dulu ada toto keromonya. Semuanya ini tentulah untuk orang Islam yang beriman sahaja. Tak macam sekarang, hentam kromo jer! Kamasutra. Permata yang hilang. Rileks Bro! Jangan emosi. Bukan sensasi pun, sekadar promosi..... kalau ada nak jugak baca... kah! kah! kah! gerenti best giler, lawak wak! wak! wak!

HARI INI

Bravooo! Berabukkk! Semasa dalam kandungan jer, dah biasa makan KFC (kentang fried chicken)! Macam macam jenis kentang Keropok kentang. Kentang putar. Makan sambil terlentang. Tidur tak basah, makan tak lena, boleh gitu! Masaalah berulang lagi. Ingin menguasai ilmu dunia tetapi tidak pandai 'trick and treat' yang dikuasainya 'by hook or by crook'. 

ESOK

Sudahlah bro! Kita lupakan segala persengketaan. Kita jalinkan perdamaian. Ramai ramai kita pakat, kita bersatu kalau bercerai 'kita kawin lain' dan yang penting kita semua keluar mengundi dalam PRU 13. Kita sokong dan kita pangkah BN -Lambang DACING warna BIRU. Kekalkan ketuanan melayu di tanah melayunya sendiri. Tak salah, kan bro, kalau gua cakap.... BN perintah semua rakyat warganegara Malaysia hidup 'berbilang warna binti berbilang kaum' kan sama jer. Semua yang berlaku ini, bukankah lumrah kehidupan?

Lebih baik kalau pembangkang yang ada ini kita kekalkan sebagai pembangkang. Hebat bro! Panas! Ada modal kita hentam sesuka hati. Boring ke, serabut alkusut masai ke, kita boleh gak lepaskan tensen kat namewee kan nie... Ada gak mr. bean, biawak idup, orang gilo dan yang penting sesiapa sahaja yang kita tidak suka, pastikan tewas dalam pilihan raya kali ini. Gentle beb! Ini negara kita, tanggungjawab kita sebagai rakyat. Sebagai rakyat bro, kita tak payah nak gila kuasa. Kuasa kita dah ada. Apa lagi bro! SET!

Seandainya kita tersilap pilih pemerintah, sudahlah jahanam negara ini, rakyat juga yang menjadi mangsa kerakusan manusia buragas dan akhirnya rakyat juga yang dipersalahkan kerana tersalah memilih pemerintah.


Gua sudah bosan, menyampah, benci! benci! tapi rindu! Poorah! Piiirah! Pariaaah! Orang yang kita sokong, bukan nak tolong, woi, dia pelangkong kita plak! Calun yang kita dokong bukan memperjuangkan hak untuk rakyat, erk elehh, tapi kocek sendiri. Pemimpin yang kita Yang amat pelik tu, pembangkang tu plak sibuk nak jadi pencadang, pemerintah la tu. Ish! Ish! Barisan Pembangkang ni, tak reti bahasa ke?

FALSAMPAH JayBosS

Hidup Demokrasi! Hidup Melayu! Hidup Malaysia! Hidup Rakyat!

No comments:

Post a Comment