JayBosS JayBosS JayBosS JayBosS JayBosS JayBosS JayBosS JayBosS

  • KITA HANYA MAMPU MERANCANG SEBAIK MUNGKIN * KETENTUAN MILIK YANG MAHA ESA * KITA LAHIR UNTUK BERTAKBIR BUKAN UNTUK MELAWAN TAQDIR
  • MANUSIA AKAN TERUS BERUSAHA * BERUSAHA * SEHINGGA PENGHUJUNG USIANYA *
  • ISLAM TIDAK PERNAH BERUBAH * PERUBAHAN KEPADA UMATNYA SAHAJA *
  • Semalam * Hari Ini * Esok * Dulu * Kini * Selama lamanya*

Thursday, October 14, 2010

ANAK DAN ANAK ANAK

HARI INI 14 - 10 - 2010


SEMALAM

'Anak' sebuah lagu Freddie Aguiler berbahasa Tagalog, 'Made in Philipine'. Memecahkan rekod tahun 80'an. Seluruh dunia 'copyright control' ciptaan anak Filipina ini. Semua kumpulan popular di Malaysia tidak ketinggalan mendendangkan lagu 'anak' yang bertuah ini seperti Carefree, Allycats dan jiran kita bangsa melayu Sweet Charity. Hallo Brader! Lu gua, gua lu, tak makan pig kannnnn..... Seronok brader campur rockers ni. Brader! Member panggil lu, Ramli Sirap wooo! Macam kawan gua kat kampung tu. tapi dia jual ABC, dan the most popular is air sirap maaa! Huwaaa!

Anak adalah anugerah dan titipan yang Maha Esa.
(Memang le, kita yang buat kononnya! Main tibai je, asal creeet, kocak kocak, lendir gak! Sumbang mahram, haruan makan anak, rogol, perkosa dan entah apa jadah lagi, Bukan terang.... gelap, Bukan lama....sekejap, Bukan tulang, urat....Bukan sakit....sedap! No joke, no fun. No fun, no fuck. No fuck, no son. No son, man..dollll!)

Anak. Sebagaimana kita sewaktu kecil dahulu. Zaman Jepun, zaman komunis, zaman darurat hinggalah ditelan zaman, dan lahirlah Zaman Khan! Opps! Maaf Datuk. Sekarang ini, akhir zaman! Apa yang saya ingat, melaluinya, dan merasainya adalah pengalaman pahit bila kesusahan dan kenangan manis kerana sebagai kanak kanak kita manjadi tanggungjawab ibubapa. Mana reti susah. 

Harapan dan masa depan.  Siapakah yang mencorakkan masa depan kita? Seandainya kita bersyukur dengan apa yang telah dianugerahkan, mengapa memperjudikan segala kebahagiaan? Kita merancang sebaik mungkin tetapi ketentuan Ilahi siapa yang tahu? Kenapa mesti banyak bertanya? Sebab dalam kehidupan ini kita mencari sebuah jawaban yang hakiki.....

Mengapa aku dilahirkan? 

HARI INI

Anak anak  berlari keriangan, menangis kehausan susu dan merengek manja. Anak anak zaman sekarang, manja kerana kemewahan kehidupan yang mengulitinya. Malas atau kreatif untuk menambahkan perisa dalam kesyahduan hidup. Terlalu mudah lupa..... pantang dinasihati, ewah nak nasihatkan kita balik. Terlalu banyak bertanya tetapi banyak menghabiskan masa tidak berguna.

Hari ini setelah kita menjadi ibubapa, pertanggungjawabannya sepenuh jiwa dan raga. Dalam kita membelai, menjaga, mengasuh dan seterusnya mendidik sehinggalah anak anak mampu berdikari (kencing berlari sebab sekarang budak pakai lampin buang, tau tau dah menjejeh... bila buka dah kemerahan, kena ruam, jalan kengkang, nangis lagi...huwaaaa! Haaahkan! Jangan reti buat je!) 

Senario pada hari ini, politik apakah yang berkumandang sewenang wenangnya berdendang untuk anak jalanan? Kehidupan hari ini, bagaikan tua dalam perjalanan. Bila melayari internet, seolah olahnya masa yang terbuang dan berlalu tidak perlu diperhitungkan lagi.

Inikah sebuah jawaban yang dinanti nantikan......?

ESOK

Kesengsaraan, kesedihan, ranjau, onak dan duri disepanjang kehidupan ini, perlukah diwariskan kepada anak cucu kita? Mampukah ilmu pengetahuan yang dituntut menerangi segala kegelapan? 

Apakah keindahan pada hari ini telah berlalu dan berakhir.....

No comments:

Post a Comment