JayBosS JayBosS JayBosS JayBosS JayBosS JayBosS JayBosS JayBosS

  • KITA HANYA MAMPU MERANCANG SEBAIK MUNGKIN * KETENTUAN MILIK YANG MAHA ESA * KITA LAHIR UNTUK BERTAKBIR BUKAN UNTUK MELAWAN TAQDIR
  • MANUSIA AKAN TERUS BERUSAHA * BERUSAHA * SEHINGGA PENGHUJUNG USIANYA *
  • ISLAM TIDAK PERNAH BERUBAH * PERUBAHAN KEPADA UMATNYA SAHAJA *
  • Semalam * Hari Ini * Esok * Dulu * Kini * Selama lamanya*

Monday, January 31, 2011

INTER LA LOK

INTERLOK

PARIAH

Amat mendukacitakan! Terlalu malang dan ternyata mengelirukan serta memalukan.

 siapa mereka sebenarnya? KLIK

Sewaktu memasukkan pautan, penulis tersalah klik dan hasilnya KLIK

Kehadiran imigran dari India ke Malaysia, dibawa oleh ‘orang putih’ untuk membantu menjayakan misinya. Golongan pariah yang melukut ditepi gantang dinegaranya sendiri telah mengundang simpati golongan penjajah. Di Negara baru, golongan ini hidup seperti ‘kunta kinte’ dalam cerita ‘The Roots’. Mungkin mereka ini tidak diperhambakan dan diseksa seperti dalam filem itu. Setelah penjajah balik ke negara asalnya, pariah ini menetap dan seterusnya dikurniakan kewarganegaraan Malaysia. 

Sebenarnya orang melayu UMNO tidak pernah pun menindas dan menafikan hak kaum minoriti pariah ini. Di dalam kontrak sosial, mereka bebas berugama, bersekolah dan mengamalkan segala galanya, dimana mereka  ‘tidak dapat’ di negara asal. Di Malaysia mereka mendapat segala galanya. Setelah mendapat anugerah yang melimpah ruah, mereka sendiri mencipta kasta sendiri sesama mereka. Perlakuan mereka seolah olahnya membalas dendam. Buktinya, berapa banyak parti yang mewakili mereka ini? Berapa ramai ‘pariah’ ini menduduki Parlimen? Bidang perundangan dan guaman hampir dikuasai bangsa mereka ini! 

Secara perundangan pun, mereka mampu menipu, membunuh dengan tragis dan seumpamanya. Datuk Zaman Khan sendiri mengungkapkan, betapa kejamnya perlakuan kaum pariah ini melakukan jenayah. Sudah dasarnya, kaum pariah yang dihina di negaranya sendiri kerana berketurunan rendah akhlaknya, kini menonjolkan sikap sebenarnya. 

Pada hari ini, mereka ini melawan arus untuk menguasai takhta negara yang telah memberi dan mengiktiraf kedudukkannya. Seboleh bolehnya ingin menjatuhkan ‘ketuanan melayu’ di buminya sendiri. Itulah juga yang berlaku kepada kaum ‘simata sepet’ yang dibawa ke Negeri Perak. Mereka semua telah lupa kepada sejarah asal usulnya penubuhan dan proses kemerdekaan Malaysia. 

Kini semuanya terdedah dan menanti masa diistiharkan secara rasmi. Sedikit demi sedikit hak dan keistimewaan orang melayu di rampas. Itulah yang sedang berlaku di Pulau Pinang. Walau pun seketika berkuasa di Perak, DAP sempat mengaut untung untuk mengisi kantungnya. Selangor menyaksikan, kebiaDAPan didokong PKR menyedut segala kemanisan hasil buminya. 

Isu Kerajaan Persekutuan yang menjalankan kuasa seperti termaktub, dicabar sehingga memaksa pindaan undang undang Tubuh Kerajaan Negeri Selangor. Semuanya hanya membazirkan masa dan wang rakyat. 

Mereka semua itu berlindung disebalik demokrasi, hak asasi manusia, ketuanan rakyat, ketuanan Islam dan segala bentuk ketuanan datuk nenek moyang mereka. 

Sewajarnyalah, semua orang melayu rakyat Malaysia yang cintakan keamanan, kemakmuran dan kesejahteraan menolak fahaman sempit yang didalangi PR. 

PR tidak pernah dan tidak akan bersatu, sehaluan mahu pun sepakat membawa keberkatan kepada negara ini. PR hanya mementingkan kuasa, takhta dan harta. Bagi PAS, mereka sudah cukup unggul untuk berkuasa di Kelantan. Seandainya PAS ingin keluar dari PR lalu keluar terus dari Malaysia suatu hari nanti, sebagaimana  Penang ingin menjadi Temasik. 

Hari ini pun, kekuasaan PAS bermula dari peringkat ‘ranting’ iaitu cawangan. Ranting ini akan membentuk ‘dahan’ atau Bahagian dalam UMNO. Dahan PAS ini akan membentuk Negeri dahulu. Oleh kerana masaalah teknikal, dalaman PAS sendiri atau PR, keadaan menjadi bercelaru. Pesuruhjaya PAS negeri gagal dilantik menjadi MB. Pertukaran kedudukkan dilakukan serta merta.

Kedudukkan Pusat pula seolah olahnya berasingan. Mereka yang berkuasa di Pusat agak sukar untuk menegur kepimpinan negeri. Seolah olahnya kuasa peringkat negeri lebih tinggi dari peringkat pusat. Sememangnya pun, mereka yang berada di pusat hanya bertaraf pembangkang sahaja. Sedangkan di peringkat negeri, mereka adalah MB dan pemerintah.

Mengapa di Kelantan tidak ramai kaum cina? Kehadiran kaum cina di Kelantan adalah di sebabkan UMNO memerintah sebelum dirampas PAS sehingga hari ini. Itulah alasan PAS, mengapa orang kelantan menolak UMNO BN di Kelantan. 

Di negeri negeri lain, perkauman tidaklah setebal di Kelantan. Akibat kebebasan dan demokrasi yang diamalkan UMNO, telah membuka ruang dan peluang kepada kaum imigran untuk menguasai tampuk pemerintahan. Kini,  sifat durjana dan ketamakkan kaum ini sukar untuk dibendung. 

Kini UMNO kena berfikiran lebih waras. Kemungkinan juga bersuara lebih keras.

Kuasa pengguna dan pembeli orang melayu juga kena mengambil peranan yang proaktif. 


No comments:

Post a Comment