JayBosS JayBosS JayBosS JayBosS JayBosS JayBosS JayBosS JayBosS

  • KITA HANYA MAMPU MERANCANG SEBAIK MUNGKIN * KETENTUAN MILIK YANG MAHA ESA * KITA LAHIR UNTUK BERTAKBIR BUKAN UNTUK MELAWAN TAQDIR
  • MANUSIA AKAN TERUS BERUSAHA * BERUSAHA * SEHINGGA PENGHUJUNG USIANYA *
  • ISLAM TIDAK PERNAH BERUBAH * PERUBAHAN KEPADA UMATNYA SAHAJA *
  • Semalam * Hari Ini * Esok * Dulu * Kini * Selama lamanya*

Monday, March 28, 2011

Tanah Melayu Dalam Kenangan?

DULU
TANAH MELAYU @ SEMENANJUNG MELAYU
 Kini
SEMENANJUNG MALAYSIA @ MALAYSIA BARAT
Selama lamanya
MALAYSIA

Dari google

Tanah Melayu, Oh Tanah Air Ku.....

Kini, sudah bertukar .. Oh, Malaysia Tanah Airku...

Di manakah kedudukkan Tanah Melayu? Kenapa dipanggil Nusantara? Nusantara Melayu. Kepulauan Riau. Ole ole Temasik. heh, tak faham betul aku sejarah ni. 'Geragapi isteri' tahulah aku. ish. Geograpy dan History. Kalau sudah namanya Tanah Melayu, itulah asal usul aku sebagai orang melayu. Indonesia, Filipina,  Selatan Thailand, Brunai, Singapore dan yang sewarna dengannya adalah berbangsa Melayu. ha, yang ini aku tahulah. Tapi kan, waktu belajar tu, aku pulak tertidor. Nasib baik cikgunya tak meninggal. Meninggalkan kelas.

Kita orang semua ini kan, kulitnya sawo matang. Awet muda lagi!

Berapa jauhkah Tanah Melayu atau Melaka dari Tanah Besar Negara China? Kalau ikut kisah dongenglah, seperti yang pernah aku baca dalam buku, kira kira 50 tahun perjalanan woi! Dari budak memulakan perjalanan dan pelayaran, hingga tua dah jadi apik kerepot, pokok pun dah jadi bonsai, jarum peniti dah karat, 50 tahun pelayaran! Dahsyat! Dasar apa tu?

Sebagai pembalasan sebuah pembohongan, dikirimkan satu kapal sagu rendang. Begitulah ramainya penduduk Negeri Melaka di Tanah Melayu. Eh, masih tak puas hati lagi. Dikirimkan pulak puteri Hang Lipo yang putih melepak. Sebagai balasan dari Melaka, kirim rombongan untuk meminta maaf kerana terkeliru dengan peristiwa dalam penjara ketuk ketampi. Tahun bila ni? tu, yang pelik. Puteri Hang Lipo, tak pulak jadi kerepot macam nyonya parang tajam! Bukit Mertajam lah. 

Oleh kerana terlalu lama perjalanan nak balik kampung. Maka, mereka pun terpaksa bawalah sekali sekolah vernakular ke Malaysia. Buatlah mereka macam negaranya sendiri. aiman tak kisah! Ai Say Man, banyak cantik lu punya otak! berjambul.

Bagaimana pulak dengan kaum keling pariah ni? Di mana Negara keling? oi, India la! Berapa jauh pulak India dengan Tanah Melayu? Raja Suran kata, berbulan bulan jer, jalan kaki. Kita orang dari jateng, sampai kat Johor, eleh berapa hari jer naik rakit kayu balak.

Semenanjung Malaysia ini adalah Tanah Melayu.

o. k. N3 ini setakat ini dulu.

No comments:

Post a Comment