JayBosS JayBosS JayBosS JayBosS JayBosS JayBosS JayBosS JayBosS

  • KITA HANYA MAMPU MERANCANG SEBAIK MUNGKIN * KETENTUAN MILIK YANG MAHA ESA * KITA LAHIR UNTUK BERTAKBIR BUKAN UNTUK MELAWAN TAQDIR
  • MANUSIA AKAN TERUS BERUSAHA * BERUSAHA * SEHINGGA PENGHUJUNG USIANYA *
  • ISLAM TIDAK PERNAH BERUBAH * PERUBAHAN KEPADA UMATNYA SAHAJA *
  • Semalam * Hari Ini * Esok * Dulu * Kini * Selama lamanya*

Monday, December 19, 2011

Dunia Halimunan

INFRA RED – GAMBAR IBLIS SETAN?
MAKHLUK HALUS
 Gerhana bulan 

Kisah dongeng, kononnya bulan di telan naga. Dragon ball koot. Suatu ketika tu, antara kepercayaan tahyul, di suruhnya aku menggigit tangga, rumah panggung ada la tangga. Rumah sekarang mana tangganya. Gigit jari boleh la. Apa apa pun, anggapan orang tua kita itu perlulah di perhalusi dengan akal, ilmu dan pengetahuan yang telah kita pelajari.  

Sebahagian orang tua, pengalaman kehidupannya telah mendidik dan mengajar ‘hidup’ di dunia ini. Mereka yang hidup di masa lalu, tidak semewah hari ini, sesenang hari ini, semudah hari ini dan serba serbinya secanggih hari ini. 

Sebenarnya, banyak lagi kepercayaan khurafat, yang mereka terpaksa akui lantaran pendidikan dan pengetahuan yang terbatas. Mereka hanya pandai mengira, itu pun kerana mata wang, duit untuk pertukaran barangan keperluan. Kalau di suruh membaca, kesian, apalah dosa mereka kan! Jangan cerita tentang sekolah, tv altalibesen mana ada. Dario ops radio laa, bayar ansuran siap pakai kad macam taikloong tu. Takde keset. Nak dengar lagu beli rekod, ep atau LP dan ini dah kira orang berada tau.

*****

ilustrasi

Foto hantu dsb sila klik di bawah ini

 
Terkini, berita bergambar, rakaman dan gambar setan galak berleluasa. Handphone berkamera mengabadikan semua suasana. TV, akhbar, internet dan sewaktu dengannya, begitu seronok menyiar paparkan lakaran makhluk iblis setan. Hantu, medi, gondoruwo, bondoloso, pocong, kuntil anak, langsuwei, penanggal dan ntah brantah setan sundel bolong menguasai imaginasi pemikiran manusia kini. 

Mungkinkah pemikiran manusia kini bertambah primitif? Perasaan insan juga menjadi sensitif? Benarkah orang malayos juga sudah hilang kreatif? Lantaran leka, lena di buai subsidi dan janji manis negara berkebajikan atau BN? 

Begitulah kira kiranya, bila saban hari kita disajikan dengan cerita cerita, gambar dan drama sandiwara kisah seram, tahyul kaliwol maliwol. Asal ada keajaiban jer, tentu link kat hantu. Kalau ada agenda politik, ini tentu kerja umno bn. 

Senang betul sekarang ni. Gambar hantu jer, pakai handphone pun dah boleh tangkap! Dulu mana ada kamera boleh merakam gambar hantu. Hantu tak lut cermin. Kalau kita tengok mata kasar boleh nampak, bila tengok kat cermin, tiada. Jadik, macamana boleh dirakam kanta atau kaca?

Infrared dalam fotografi

Pengalaman dalam dunia senifoto, sedikit sebanyak telah mengajar aku dunia imaginasi. Bukan paranormal, supernatural laa. Natural life atau pemandangan alam semula jadi. Keindahan alam yang terkembang. Keindahan dunia dapat di rakamkan, di potretkan dan di hasilkan. Semuanya untuk tatapan umum.
Ini cerita foto setan. Bukan nak cerita tentang kamera. Tapi kan, secara basic, asasnya laa kan, tentulah kamera yang menghasilkan.

Antara ciptaan yang paling kreatif untuk menghasilkan gambar atau foto. Kanta atau kaca, lutsinar dan memang kreatif hasilnya. Apa pun sebutan dan rekabentuknya, kanta atau lensa, yang menentukan kualiti sesuatu foto atau gambar. 

Buat anda yang memahami kamera, semuanya ini hanyalah perkara biasa bukan! 

Kemudahan hari ini, ‘all in one’ atau semuanya dalam satu, agaknya. Hand phone ada kamera. Syok kan. Boleh posing. Curi gambar. Candid. Cuma set ke kamera, klik. Ketuk ketampi dalam sel, laa warga tempatan plak.

Mode camera handphone

Adakah kamera handphone anda sentiasa digunakan seperti DSLR? Mode pemandangan malam adalah salah satu ciri dalam kamera. Tentunya, kamera di h/p anda, tidak tersedia untuk semua keadaan. Ianya hanya dalam mode stand by sahaja. Sewaktu anda terus merakam, anda tidak akan menghiraukan kedudukan arahan sepatutnya. Asalkan boleh merakam gambar, o.k.lah tu. 

Bila kita set, mode pemandangan malam, kita hampir boleh merakam di bawah lampu merah. Infrared. Kalau filem biasa atau negatif, mungkin ISO 3200. Pernah jumpa? Pada waktu tertentu kita boleh merakam gambar aneh, pelik dan ajaib agaknya. Bila kita setkan semula kamera, kita sukar untuk mendapatkan rakaman seperti yang diharapkan. 

mungkinkah?

Kanta kamera handphone anda telah di jangkiti virus atau fungus? Cendawan atau jamur, bukan cendawan sayur tau. Cendawan pada kanta kamera mudah terbentuk bila cukup bahanya. Kita simpan handphone dalam poket, pegang ketika tangan basah, berpeluh dsb.  Mungkin ada kabus, kebasahan, atau sesuatu yang boleh membentuk objek. Anda melihat secara monitor. Anda tidak perlu memfokus. Semuanya automatik. Infiniti. 

Adakah anda selalu mengelap kanta kamera itu? Dengan apa? Kain, tisu atau jari anda? Sedarkah anda, kesan atau bekas cap jari anda ada di kanta? Ini juga boleh menghasilkan foto genit, ops, fotogenik laa katakan. 

Hasil gambar atau objek yang anda rakamkan tentunya banyak hasil yang di luar dugaan. Bila pemandangan malam di gunakan, hasilnya lagi hebat. Seolah olahnya anda telah berjaya merakamkan makhluk halus halimunan. Tanpa lampu flash, anda boleh melihat sudut yang kurang cahaya lalu klik. Waaa, gambar yang hebat. Ada setan lagi. 

Pada waktu tertentu, kepulan asap rokok, bagi pecinta ‘smoke on the water’ atau asap apa aje lah, boleh terakam lalu membentuk objek di luar dugaan, macam lembaga kononnya. Apa pun, terpulanglah kepada anda sendiri menentukan. Secara kebetulan, anda mencipta trick. Percaya atau tidak, permainan ilusi, suatu khayalansi, semuanya sudah basi! 

Memang tidak boleh dinafikan, kewujudan makhluk ketiga ini. Apakah mereka itu juga telah seronok ingin berposing? 

Betulkah anda telah merakamkan gambar setan atau makhluk halus? 

Sendiri soal sendiri jawab laa. Sendiri mau ingat laa. Hanya sembang sumbing jer!


Bukan nak ngajor itek berenang laa.
Cuma nak belajor jangan jadi kureng ajor!
Hidup ini kan kena blajor sampai ke liang lahad.

No comments:

Post a Comment